DİJİTAL ÇAĞA HAZIRIZ

Tuesday, 15.12.2020

Kıymetli Üyelerimiz,

Marmaris’te 60’lı yıllardan beri turizm yapıyoruz ve bugün turizm Marmaris ekonomisinin lokomotifi. Aslında Türkiye ekonomisinin belkemiği, ne yazık ki değeri hala tam olarak anlaşılamadı. TÜİK verilerine göre 2019 yılında ülkemizin en büyük ihracat kalemi 27 Milyar Dolarla otomotiv sektörü olmuş ancak aynı yıl yine aynı sektörde hammadde, aksesuar ve diğer bileşenlerin temini de dahil 10 Milyar Dolar ithalat yapmışız, yani kazancımız 17 Milyar Dolar. 2019 yılında turizm gelirimiz ise 35 Milyar Dolar olarak gerçekleşmiş, bu gelirin neredeyse tamamı ülkemizde kalmış ve 54 yan sektör bu geliri paylaşmış. Son 20 yıla baktığımızda ülkemiz 465 Milyar Dolar girdi sağlamış sadece turizmden ve sektör son yıllarda cari açığı tek başına kapatabilen bir seviyeye ulaşmış. İşte bu kadar önemli bir sektör olan turizm maalesef en ufak bir esintiden bile olumsuz etkileniyor.

Terör, dış siyaset, darbe girişimi, tur operatörü iflasları, hatta İzlanda’da patlayan yanardağ bile Türk turizmini direkt etkilerken şimdi de bunların en ağırı olan koronavirüs pandemisi süresince turizm yapmaya devam ediyoruz ve rakip ülkelere baktığımızda onlardan çok daha iyiydik 2020’de. Pandemi sonrası süreçte daha da iyi olabilmek adına çalışıyoruz. Bunun da anahtarı çağı yakalamak. Dijital çağ, yapay zeka, büyük data kavramlarının ne olduğunu anlamaya çalışırken salgının da etkisiyle dijital bir evrimden geçiyoruz. Vatandaşlık, bankacılık, alışveriş, sağlık işlemleri başta olmak üzere tüm hayatımız cep telefonuna endeksli. Cep telefonunu evde unutmak anahtar veya cüzdan unutmaktan daha vahim hale geldi. Cep telefonundan Hes kodu göstermeden yakında hiç bir yere giremeyeceğiz.

Dünya ortalamasına baktığımızda kişi başı günlük internette geçirilen zaman 6 saat 43 dakika, bunun 2 saat 24 dakikası sosyal medya mecralarında geçiriliyor. 30 yaş altı İngiliz turistlerin tatil yeri seçerken baktıkları ilk kriter sosyal medya paylaşımında en iyi neresinin görüneceği. Tatil rezervasyonlarının üçte ikisi mobil cihazlar vasıtasıyla gerçekleşiyordu salgın öncesi, bu dönemde neredeyse tamamı dijital ortamda yapılıyor. 2050 itibariyle tatile çıkacak turistlerin yanına bavul almayacağı, tatili süresince giyeceği kıyafetleri 3 boyutlu yazıcılarla otel odasında kendi üreteceği öngörülüyor. Evet çağ hızlı değişiyor, çağa ayak uyduramayan maalesef ayakta kalamıyor.

Marmaris Ticaret Odası olarak dijital altyapımızı üyelerimizin odamıza gelmeden hizmet alabileceği şekilde hazırladık. Ticaret Bakanlığımızın ve Birliğimizin çalışmaları neticesinde üye firmalarımıza Ticaret Sicil Tasdiknamesi, Merkez Nakli Belgesi, Konkordato Belgesi gibi evrakları online olarak verebiliyoruz. Önümüzdeki günlerde diğer işlemler de online olarak gerçekleştirilebilecek. Oda olarak 2014 yılından bu yana dijital arşiv kullanıyoruz ve 1 milyonun üzerinde belgeyi elektronik ortama taşıdık, şirket geçmişine ait herhangi bir evrağı saniyeler içinde bulup görüntüleyebiliyoruz. Bu vesileyle kağıt israfını da neredeyse sıfıra indirdik. Üyelerimizle iletişimde sosyal medyayı daha etkin kullanıyoruz, aynı zamanda sponsorlu paylaşımlarla yurt içinde ve dışında destinasyon tanıtımı yaparak katılamadığımız fuarların eksiğini gidermeye çalışıyoruz. Önümüzdeki günlerde oluşturacağımız sanal bal evi arıcılık müzesi ile coğrafi işaretli Marmaris Çam Balımızı daha geniş kitlelere tanıtacağız.

Dünya değişirken biz de MTO olarak bu değişime hızlıca uyum sağlamaya ve üyelerimize en iyi hizmeti en hızlı ve en güvenli şekilde sunmaya devam edeceğiz.