Odamız Üyesi Grand Yazıcı Turban Hotel Genel Müdürü İsmail Kuru'nun Turizm Güncelde yer alan yazısı

Tuesday, 26.01.2016

TurizmGüncel, belirsizliklerle dolu yeni sezonda sektörün nabzını tutmaya devam ediyor. Yeni sezon ve grubun nasıl hareket edeceği başlıklarında değerlendirme yapan Grand Yazıcı Hotels & Resorts Marmaris Genel Müdürü İsmail Kuru, turizmde fay hatlarının hem kırıldığın, hem de değiştiğini söyledi. Kuru ayrıca, iç pazarın ve ortadoğulu turistin yoğun olduğu yüksek sezonda para kazanmaya çalışacaklarını da belirtti.


TurizmGüncel

Rublenin dolar karşıısnda değer kaybetmesinden dolayı 2015 yılında Türkiye'ye yaklaşık 1 milyon Rus turistin gelmediğini ifade eden  İsmail Kuru, ancak Dalaman bölgesinde bunun etkisinin sınırlı kaldığını söyledi. Kuru “Diğer pazarlar ise bu durumdan fiyat olarak etkilendi. Bir milyon turistin boşluğunu doldurmak isteyen tesisler, en kolay yol olan fiyat düşürme yoluna gittiler. Dolulukar belli bir seviyede tutuldu ancak bu da kardan zarar anlamına geliyor” dedi.

''RUSYA KRİZİNİN ARDINDAN İNGİLTERE DÜŞÜŞE GEÇTİ''

2015 yılının ağustos ayından bu yana devam eden güneydeki savaş, doğu ve güneydoğudaki PKK olayları ile Ankara, Paris ve son olarak İstanbul'daki patlamalar nedeniyle turistin gözünün korktuğunu kaydeden Kuru, “Özellikle Dalaman, İngilizlerin yoğun olarak ilgi duyduğu bir bölge. Kasım ayında fuara katıldığımız dönemde iyiye doğru bir gidiş vardı. Ancak Rusya ile yaşanan krizin ardından ivme aşağı doğru döndü. Biz bu düşüşün geçici olduğunu tahmin ediyorduk ama terörün bu kadar hortlamasını beklemiyorduk. Bu da maalesef beklentilerimizi daha da aşağı çekmemize neden oldu. Şu anda ne olacağını kimse bilmiyor ama panik yapmamak lazım. Daha önce de krizler yaşadık ve hep beraber altından kalkmasını bildik. Elbette ciddi ekonomik kayıplarımız olacak. Özellikle Rusya'daki boşluğun doldurulması adına bütün paydaşlar kara kara düşünüyor.” değerlendirmesini yaptı.

''BÜTÇEYİ 31 OCAK'TA YAPMAYA ÇALIŞACAĞIZ''

Hala bütçe yapmadıklarını belirten İsmail Kuru, “Rus uçağının düşürülmesinin ardından bütçe yapmamayı ertelemeye karar verdik. Avrupa'daki rezervasyon akışını görmek adına bütçe yapmayı ocak sonuna kadar erteledik. Öte taraftan ülkede de bazı dengeler değişiyor. Asgari ücretin arttırılması, enerji fiyatlarına gelen zamlar ve benzeri durumları görmeden bütçe yapmanın anlamı da yok. 31 Ocak'ta oturup duruma bakacağız ve gerekirse bütçe yapmayı 1 ay daha erteleyeceğiz.” dedi.

İsmail Kuru, 2016 sezonunda nasıl bir strateji izleyecekleri konusunda ise şu bilgileri verdi:

''EV ÖDEVİMİZ MALİYETLERİ DÜŞÜRMEK''

''Her şeyden önce soğukkanlılığımızı koruyacağız. Kendimize, hizmet kalitemizi sabit tutarak maliyetlerimizi nasıl düşürebileceğimize ilişkin ev ödevi verip buna çalışacağız. Kötümser olmak istemiyorum ama bir krizin içinde olduğumuz kesin. Tabii ki zararına satış yapmayacağız. Mutlaka gelir elde etmeliyiz ki katma değer yaratalım, en azından bugüne kadar yarattığımız katma değeri devam ettirebilelim. Toparlanma sağlanamazsa bu durumun sürdürülmesi zor. Martta Suriye ve güneydoğuda birtakım olumlu politik gelişmeler olursa, turizmin tekrar canlanacağını düşünüyorum. Ancak Rusya'nın bu yıl her halukarda kaybedildiğini kabul etmek gerekiyor.''

''İÇ PAZARIN VE ORTADOĞUNUN CANLI OLDUĞU DÖNEMDE PARA KAZANMAYA ÇALIŞACAĞIZ''

''Bizim için Ukrayna ve Ortadoğu pazarı çok önemli. Yılda yaptırdığımız 200 bin gecelemenin yüzde 7-8'i ortadoğudan geliyor. Hem iç pazarın, hem de ortadoğu pazarının canlı olduğu yüksek sezon döneminde açıkçası para kazanmaya çalışacağız. Diğer pazarlar ise maalesef ülkenin algısıyla ilgili. Güvenlik sorununu çözmeden 'Türkiye güvenili bir ülke' algısını oluşturmadan başarılı olacağımızı söyleyemeyiz. Tur operatörleri sürekli 'fiyat düşürün ki satış yapalım' diyorlar. Krizin sektöre etkileri şimdiden görülmeye başladı. Pek çok çalışanın iş akdi feshediliyor veya ücretsiz izne gönderiliyor. Otelcilerin 'fiyatları düşürdük kaliteyi de düşürelim' algısı içinde olmaması, aynı hizmeti vermeye devam etmesi gerekiyor. Bu sene belki çok kar etmeden, yaşayabilmek adına bazı şeyleri sineye çekmek gerekiyor.

''ÇİFT YÖNLÜ BİR TEHLİKE VAR: GELİRLER DÜŞÜYOR, GİDERLER ARTIYOR''

Otelcinin enflasyonunun daha yüksek olduğunu söyleyen İsmail Kuru, ülkedeki enflasyonun yüzde 8-9, otellerdeki enflasyonun ise yüzde 20-21 seviyelerinde olduğunu anlatı. Kuru, ''Et fiyatlarına yapılan zamlara engel olunamadı ve artış yüzde 30'u buldu. Personele yapılan zamlarla diğer artışları üst üste koyduğunuzda, fiyat artışından elde edeceğiniz rakam maalesef enflasyona yenik düştü. Kaldı ki bu sene çift yönlü bir durum var. Gelirlerimiz düşecek, giderlerimiz artacak ve tesisleri doldurmak için fiyat indirimleri yapacağız. İşte asıl tehlike de burada. Önümüzdeki yıllarda bu fiyatları yukarı çıkarmak inanılmaz zor olacak. Herhangi bir kriz olmadığı sürece, bu fiyatları eski seviyelerine getirmek en az 5-6 senemizi alacak.

''TURİZMDEKİ FAY HATLARI HEM KIRILDI, HEM DE DEĞİŞTİ''

Türkiye'de turizmin fay hatlarının hem değiştiğini hem de kırıldığını kaydeden İsmail Kuru, son olarak şu noktaların altını çizdi:

''Biz katıldığımız fuarlarda o ana kadarki rezervasyon akışının mevcut durumunu tur operatörlerinden öğreniyoruz. Urtech Turizm Fuarı sırasında elde ettiğimiz bilgilere göre, kimi tur operatörleri geçen yılla aynı seviyede giderken, kimilerinde yüzde 35'e varan düşüşler var. Hollanda'da nereden baksanız ortalama yzde 15 civarında bir gerileme var. İstanbul'da yapılan terör saldırısının ardından özellikle Alman turistin endişeli bir bekleyiş içnde olduğunu görüyoruz. Bunun yansımalarını önümüzdeki günlerde göreceğiz.'